UK frger final medium.jpg

Sveriges universitets- och högskolekyrkor samarbetar genom Högskolekommittén (Sveriges Frikyrkoråd) och Svenska kyrkans arbetsgrupp för högskolearbete.

Högskolegruppen (svenskkyrklig) & Högskolekommittén (frikyrklig)

Vi möts till sammanträden fyra gånger per år för att samtala om och arbeta med ärenden som rör vårt arbete i universitets- och högskolevärlden. Huvuddelen av våra möten är gemensamma för de båda grupperna, där vi tar upp sådant som gäller oss alla. Sedan har vi kortare separata möten, där vi tar upp frågor som gäller enbart de frikyrkliga respektive de svenskkyrkliga medarbetarna.

Den svenskkyrkliga gruppen består av medarbetare i Universitetskyrkan samt kontaktpersonen för universitets- och högskolefrågor på Kyrkokansliet i Uppsala, Nina Sagovinter. Ordförande för gruppen är Karin Borg, präst, Uppsala. Övriga i gruppen är: Leif Nahnfeldt, präst, Gävle, Anders Facks, präst, Linköping/Norrköping, Maike Gamer, präst, Göteborg, Mats Cedergren, präst, Falun, Sofia Tunebro, präst, Malmö

Ordförande för den frikyrkliga gruppen är Inga Johansson, samfundsrepresentant Equmeniakyrkan. Övriga i gruppen är: Anna Berndes, studentpastor i Stockholm, Lars Johansson, studentpastor i Örebro, Mattias Sennehed, studentpastor i Linköping/Norrköping, Mikael Nilsson, samfundsrepresentant SAM, Johannes Magnusson, samfundsrepresentant Pingst, Markus Sand, samfundsrepresentant EFK. I gruppen ingår också FSR:s konsulent för kyrka - högskola: Cissi Glittvik.

Kontakta gärna någon av oss om du har frågor & funderingar eller synpunkter som rör Universitetskyrkan.